RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA NA PATENT JACHTOWEGO STERNIKA MORSKIEGO

PROGRAM SZKOLENIA NA PATENT JACHTOWEGO STERNIKA MORSKIEGO

Ramowe programy szkolenia rozumiane jako odgórne wytyczne dla szkół żeglarstwa przestały obowiązywać. Obecnie każda szkoła żeglarstwa, podmiot organizujący kurs żeglarski stosuje własne, autorskie programy i podręczniki przygotowujące do egzaminu.

Program szkolenia na kursach organizowanych przez Szkołę Żeglarstwa Junga koncentruje się głównie na zagadnieniach praktycznych związanych w szczególności z zachowaniem bezpieczeństwa żeglugi na wodach morskich oraz śródlądowych. Kurs traktujemy jako kompendium wiedzy niezbędnej do tego, aby żeglować skutecznie i bezpiecznie. Wiedzę 'okołożeglarską' dotyczącą  'obyczajów żeglarskich', zasad ochrony środowiska i wielu innych równie istotnych zagadnień przekazujemy sukcesywnie na naszych rejsach szkoleniowych.

W razie pytań, niejasności wynikłych w trakcie prób samodzielnego opracowania materiału na bazie dostępnej literatury oraz niniejszego podręcznika będziemy do dyspozycji w ramach konsultacji, które organizujemy przed każdym egzaminem. Zorganizujemy także egzamin próbny, który rozwieje szereg wątpliwości, wyeliminuje podstawową obawę 'jak to będzie wyglądało' i doda otuchy przed egzaminem państwowym.

W zaprezentowanym poniżej programie szkolenia wyodrębniliśmy wytłuszczonym drukiem zagadnienia, którym na kursie poświęcimy najwięcej uwagi.

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA PATENT JACHTOWEGO STERNIKA MORSKIEGO

1. Przepisy

a) MPZZM, MPDM - prawo drogi morskiej
b) podstawowe dokumenty jachtu morskiego
c) ogólne zasady postępowania w portach krajowych i zagranicznych; przekraczanie granicy

2. Wiadomości o jachtach żaglowych

a) eksploatacja urządzeń i wyposażenia jachtu morskiego
b) stateczność -  jacht w warunkach morskich
c) eksploatacja i obsługa przyczepnych i stacjonarnych silników spalinowych
d) instalacja elektryczna; akumulatory, ich obsługa i ładowanie

3. Nawigacja

a) korzystanie z kompasu: ustalanie kursu i namiarów
b) podstawy nawigacji terestrycznej
c) podstawowe i pomocnicze przyrządy nawigacyjne, obsługa ploterów map elektronicznych, systemów antykolizyjnych 
d) praca na mapie papierowej oraz elektronicznej w praktyce - nocny rejs szkoleniowy w ramach kursu

4. Locja

a) oznakowanie nawigacyjne systemu IALA 
b) światła nawigacyjne i ich charakterystyki
c) morskie pomoce nawigacyjne i ich wykorzystanie (mapy nawigacyjne, spisy świateł, locje, spisy sygnałów radiowych)
d) znaki i skróty stosowane na mapach 
e) przygotowanie nawigacyjne wejścia do portu - zajęcia praktyczne w ramach rejsu szkoleniowego

5. Meteorologia

a) przewidywanie zmian pogody - burza, szkwał
b) podstawowe przyrządy meteorologiczne - barometr, wiatromierz 
c) układy baryczne, cyrkulacja mas powietrza
d) radiowe komunikaty meteorologiczne dla żeglugi, system NAVTEX, internetowe serwisy meteo, wiatrowe, burzowe

6. Sygnalizacja i łączność

a) sygnały wzywania pomocy, środki pirotechniczne, radiopława epirb, VHF distress i inne
b) sygnały ostrzegawcze, wybrane flagi MKS

7. Ratownictwo

a) środki bezpieczeństwa i sposoby posługiwania się nimi
b) postępowanie w wypadku awarii (mielizna, pożar, przeciek, opuszczania jachtu)
c) przygotowanie do sztormu i techniki sztormowania
d) współdziałanie ze stacjami ratownictwa i śmigłowcem ratowniczym
e) sztrandowanie
f) "człowiek za burtą" 

8. Manewrowanie jachtem

a) manewrowanie jachtem pod żaglami i na silniku - podstawowe manewry portowe 
b) wykorzystanie cum i szpringów w manewrach portowych

UWAGA: Program szkolenia na patent sternika jachtowego dla osób, które nie posiadają patentu żeglarza jachtowego musi obejmować w całości oba programy (patent żeglarza i patent sternika jachtowego).